Agata Dobrasiak
Jeśli interesuje Cię profesjonalna wycena nieruchomości we Wrocławiu lub w okolicach z pewnością zastanawiasz się, jak wygląda proces pracy rzeczoznawcy majątkowego i jakie informacje są potrzebne do sporządzenia operatu szacunkowego. W tym artykule wyjaśniam, z jakich źródeł korzysta rzeczoznawca majątkowy oraz jakie dokumenty są niezbędne do prawidłowej wyceny nieruchomości.
Rzeczoznawca majątkowy to zawód, który opiera się na rzetelnej analizie danych. Aby wycenić nieruchomość — niezależnie, czy chodzi o mieszkanie, dom, działkę budowlaną, lokal usługowy czy las — niezbędne jest korzystanie z wiarygodnych źródeł informacji, które dostarczą wyczerpujących informacji. Oto najważniejsze z nich:
ewidencja gruntów, budynków i lokali (EGiB) – zawiera m.in. dane o powierzchni, przeznaczeniu i klasie gruntu, budynkach, a także i lokalach;
księgi wieczyste (KW) – informacje o stanie prawnym nieruchomości: właścicielu, ograniczeniach w rozporządzaniu, hipotekach; dostęp do danych księgi wieczystej ma każdy, kto zna numer danej księgi;
rejestr cen nieruchomości (RCN) – jedno z kluczowych źródeł danych do wyceny (nie jest to natomiast źródło danych o przedmiotowej nieruchomości), prowadzone przez starostwa na podstawie danych z aktów notarialnych;
geoportale (krajowy, lokalne) – do poglądowej analizy stanu zagospodarowania działki, położenia, dostępu do drogi publicznej, uzbrojenia terenu;
inne rejestry i opracowania mapowe w zależności od rodzaju nieruchomości - np. mapy leśne (Bank Danych o Lasach), mapy glebowo-rolnicze, rejestry i gminne ewidencje zabytków.
Dla nieruchomości niezabudowanych oraz tych z potencjałem inwestycyjnym dokumenty planistyczne określają, co można na danym gruncie wybudować i w jaki sposób go użytkować. Także dla nieruchomości zabudowanych stanowią one ważne źródło informacji, np. o możliwościach rozwoju lub przebudowy. Podstawowymi dokumentami w tym zakresie jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, decyzja administracyjna o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (w pewnych sytuacjach także o ustaleniu lokalizacji celu publicznego lub o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej) i studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania gminy.
Dzięki dostępowi do aktów notarialnych rzeczoznawca analizuje warunki transakcji zawartych na badanym rynku (lokalnym, regionalnym, krajowym).
Rzeczoznawca obserwuje również sytuację makroekonomiczną na rynku, nowości z rynku nieruchomości i rynku finansowego, oferty sprzedaży i najmu, rozmawia z lokalnymi pośrednikami i śledzi trendy, by mieć aktualny obraz rynku.
Rzeczoznawca korzysta z całego szeregu dokumentów udostępnionych przez zamawiającego – ich rodzaj zależy od specyfiki wycenianej nieruchomości.
Aby przeprowadzić wycenę nieruchomości, rzeczoznawca potrzebuje odpowiednich dokumentów źródłowych. Oto lista przykładowych najczęściej wymaganych materiałów:
numer księgi wieczystej (w przypadku jej nieznajomości - numer działki/działek)
akt notarialny zakupu (jeżeli dostępny)
wypis z rejestru gruntów / kartoteki budynków / kartoteki lokali oraz mapa ewidencyjna (w przypadku problemów z pozyskaniem - pomagam w tym procesie)
wypis z miejscowego planu lub studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego / decyzja o warunkach zabudowy (jeżeli została wydana) - w przypadku nieruchomości gruntowych
dziennik budowy (dla budynków w budowie)
numer księgi wieczystej lokalu
akt notarialny zakupu / umowa deweloperska / umowa przedwstępna
wypis z kartoteki lokali (w przypadku problemów z pozyskaniem - pomagam w tym procesie)
rzut lokalu (jeśli dostępny)
zaświadczenie ze spółdzielni/wspólnoty o powierzchni użytkowej (opcjonalnie)
informacja o standardzie wykończenia (w przypadku lokalu nabywanego od dewelopera)
numer księgi wieczystej (w przypadku jej nieznajomości - numer działki/działek)
akt notarialny zakupu (jeżeli dostępny)
wypis z miejscowego planu lub studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego / decyzja o warunkach zabudowy (jeżeli została wydana)
dziennik budowy (dla budynków w budowie)
wypis z rejestru gruntów i kartoteki budynków oraz mapa ewidencyjna (w przypadku problemów z pozyskaniem - pomagam w tym procesie)
projekt budowlany lub inwentaryzacja
pozwolenie na użytkowanie (lub pozwolenie na budowę w przypadku budynku w budowie)
numer księgi wieczystej (w przypadku jej nieznajomości - numer działki/działek)
akt notarialny zakupu (jeżeli dostępny)
wypis z miejscowego planu lub studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego / decyzja o warunkach zabudowy (jeżeli została wydana)
wypis z rejestru gruntów oraz mapa ewidencyjna (w przypadku problemów z pozyskaniem - pomagam w tym procesie)
operaty środowiskowe lub decyzje inwestycyjne (jeśli wymagane)
dokumenty jak wyżej oraz dodatkowo:
Zlecając wycenę nieruchomości warto wybrać rzeczoznawcę, który dobrze zna lokalny rynek. Znajomość specyfiki miejscowości oraz sąsiednich gmin, a także doświadczenie w pracy z różnymi typami nieruchomości to ogromna wartość dodana. Lokalny rzeczoznawca majątkowy zazwyczaj sprawniej porusza się w procedurach obowiązujących w starostwach powiatowych oraz urzędach miast i gmin na danym terenie, co często przekłada się na szybsze pozyskiwanie niezbędnej dokumentacji.
Wycena nieruchomości to nie tylko matematyczne obliczenia. Można przyjąć, że sama rachunkowa część to około 10% czasu pracy nad operatem szacunkowym. Procedura wyceny to przede wszystkim analiza danych, rynku, dokumentów i lokalnych uwarunkowań, które wpływają na wartość rynkową nieruchomości.
Jeśli potrzebujesz operatu szacunkowego we Wrocławiu lub Środzie Śląskiej, skontaktuj się z rzeczoznawcą, który zna realia lokalnego rynku i korzysta z rzetelnych źródeł oraz zna specyfikę pracy lokalnych urzędów.
Agata Dobrasiak - Rzeczoznawca Majątkowy
📞 Zapraszam do kontaktu - tel. 721 823 744 / biuro@adw-wyceny.pl
Wycena nieruchomości | Rzeczoznawca majątkowy
Wrocław | powiat średzki | powiat wrocławski | powiat trzebnicki
© 2025 Designed and developed by Agata Dobrasiak